2009-10-29
 21:15:21

Up - the movie

Den lilla "jag älskar animerat" tönten inom mig, har precis sett på bio :) Han var och såg Up. Och det är nog årets gulligaste film.

Alla karaktärerna var verkligen klockrena, urgulliga allihop; till´och med den lilla stanistiska enstörningen i Syd Amerika (som Amerika fast syd) hade en viss egenkär charm. Loved it! Men å andra sidan, älskar jag det mesta som är gulligt, och allt mer framstår som gulligt allt efter som. Det är nästan som om jag ser allt genom ett ljusrosa chiffong tyg... Vi kan skylla det på åldern ;) allt går att skylla på åldern nu för tiden, är jag sen till skolan, då är det åldern som gör att jag behöver sova längre. Som sagt allt går att skylla på åldern, och kanske ligger det sanning i det?

Åter till filmen: Huvudkaraktären kan också skylla det mesta på åldern. Han är sekler över pensionsåldern och lomhörd, men det hindrar inte honom från att ta med sig huset och flyga till Syd Amerika. Via flyg (?) kanske du tänker, men nej, varför skulle man vilja göra det så lätt för sig? Man tar såklart några hundra helium ballonger och fäster dem i skorstenen.

Realistiskt? Nej, men otroligt gulligt och gulligt gillar vi :)

Såklart hittar vi även lite klassiska movie scener: scenen där valet står mellan ett liv och huvudkaraktärens käraste ägodel och även lite gullig vänskap mellan gammal och ung, utan att för den skullen vara klichéeartad. Filmen är presenterad som en barnfilm och därför blev jag ganska förvånad på sättet de beskriver döden på och det är inte inbäddat i någon barnslig försäkran om trygghet. Nej, det är ärligt, verkligt och en brutal känslokrasch.

Hjärtskärande, precis som det "ska" vara.

Up (Upp i våra svenska biografer) vår 4,5+/5 JP:s

JP JP JP JP J +

- JP som i JeffyPeff

Filmen är helt klart sevärd, men jag rekomenderar er inte att lägga till de där extra kronorna för att se den i 3D som jag gjorde. Skillnaden är inte överväldigande och efter ett tag är det bara jobbigt för ögonen. Hade jag däremot sett den i "vanlig" så hade den blivit en starkt lysande 5:a.

Vad tyckte ni andra som sett filmen?
up-movie-1.jpg image by shemale2009 



Kommentera gärna:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: